Informatie voor huurders

Informatie voor bestaande huurders

U woont prettig in een woning die goed is onderhouden en waar reparaties niet blijven liggen. Over het groot onderhoud hoeft u zich geen zorgen te maken, dat regelt Spera Groep voor u. Maar voor het klein onderhoud bent u zelf verantwoordelijk en u kunt zelf ook veel doen om uw woning goed te onderhouden. Hieronder hebben wij voor u op een rij gezet wat er bij het melden van storingen/reparaties en onderhoud van de woning komt kijken.

Wanneer u uw huurovereenkomst wenst te beëindigen, kijkt u onder het kopje ‘Huur opzeggen’. Daar vindt u alle informatie die u nodig heeft om de huur van uw woning op een goede wijze af te ronden.

Heeft u andere vragen? Dan kunt u gebruik maken van ons contactformulier.

Wat doet u zelf en wat doen wij?

Groot onderhoud omvat zaken als het repareren van daken, het vervangen van de keuken of het buitenschilderwerk. Klein onderhoud is bijvoorbeeld het bijvullen van de cv-ketel, het vervangen van een kraanleertje of het schoonmaken van dakgoten. Ook het witten, behangen en schilderen van de woning en het onderhoud aan de binnenkant van de raam- en deurkozijnen verzorgt u zelf.

Al het groot onderhoud is voor rekening van Spera Groep, het klein onderhoud verzorgt u dus in principe zelf.

Voor de volledige lijst van het Onderhoud voor Huurwoningen, kijkt u op de website van de Rijksoverheid.

Zelf klussen in de woning

Als u zelf grote klussen gaat uitvoeren in de woning dan mag dat, maar u moet eerst schriftelijk toestemming vragen aan Spera Groep. U mag beslist niet zomaar een muur of raam plaatsen/verwijderen, het toilet vervangen of een nieuwe keuken / badkamer plaatsen. Bovendien zijn dit klussen die u niet altijd zelf kunt doen.

Neem eerst contact op met Spera Groep om het te overleggen.

Spoedmeldingen

Als er tijdens kantooruren een storing optreedt, welke met spoed moet worden verholpen, kunt u contact opnemen met ons via telefoonnummer 040-2120805.
Bij spoedeisende storingen buiten kantoortijd, welke direct verholpen moeten worden dan kunt u direct contact opnemen met desbetreffende bedrijven hiervoor. Het spreekt voor zich dat deze bedrijven alléén rechtstreeks benaderd mogen worden in een noodsituatie. Mocht er zich een dergelijke situatie voordoen dan verzoeken wij u zo snel mogelijk, na de door u ondernomen actie, dit ook alsnog te melden bij ons op kantoor.
Mocht er geen sprake zijn van nood, maar laat u toch onnodig actie ondernemen dan zijn de extra kosten voor uw rekening.

Geen spoed

Zaken van algemeen onderhoud, een kapot licht op de galerij, buitenschilderwerk of een loszittende tegel zijn allemaal vervelend, maar vereisen geen spoed. Klachten van technische en niet spoedeisende aard dient u schriftelijk te melden aan Spera Groep via: receptie@spera-groep.nl.

Voor verder informatie willen wij u wijzen op het volgende document:

Rechten en plichten bij de huur van een woning